Panduan : Cara Solat Sunat Aidilfitri

Hari ini 28 July 2014 bersamaan 1syawal 1435, umat islam menyambut Hari Raya Aidilfitri setelah sebulan menunaikan ibadat Puasa di bulan Ramadhan disini admin ingin kongsikan sedikt tips dan cara Solat Sunat Aidilfitri.

Solat sunat Aidilfitri dua rakaat, tanpa azan dan iqamah dan tanpa solat sunnah sebelumnya dan sesudahnya. (Dalil: 1,2 dan 7 ) 

Pada rakaat pertama setelah takbiratul ihraam sebelum membaca Al-Fatihah, ditambah 7 kali takbir. Sedang pada raka'at yang kedua sebelum membaca Al-Fatihah dengan takbir lima kali. (Dalil: 13 )

Setelah membaca Fatihah pada rakaat pertama di sunnahkan membaca surah (sabihisma rabbikal a'la/surat ke 87 ) atau surat iqtarabatissa'ah / surat ke 54 ). Dan setelah membaca Al-Fatihah pada raka'at yang kedua disunnahkan membaca surat (Hal Ataka Haditsul Ghaasyiyah/surat ke 88 ) atau membaca surat (Qaaf walqur'anul majid/surat ke 50 ).(Dalil : 15)

Setelah selesai solat, imam berdiri menghadap makmum dan berkhutbah memberi nasihat-nasihat dan wasiat-wasiat, atau perintah-perintah penting.

Waktu solat Solat Aidilfitri diadakan setelah matahari naik, tetapi sebelum masuk waktu solat Dhuha. (Dalil: 9 ) 

Selamat Hari Raya Aidilfitri admin ucapakan kepada seluruh pembaca Blog Newsredapple , Maaf Zahir dan Batin.

0 Response to "Panduan : Cara Solat Sunat Aidilfitri "

Catat Ulasan