Sayu : Ibu gembira dapat tatap wajah anak buat kali terakhir

Kota Bharu : "Syukur boleh lihat dan mencium wajahnya buat kali terakhir," kata ibu Allahyarham Koperal Azman Che Soh yang meninggal dunia ketika menjalankan misi Pasukan Pengaman Sementara Bangsa-Bangsa Bersatu (UNIFIL) di Lubnan, Sabtu lalu.

Hazimah Jusoh, 60, berkata beliau menerima dengan reda segala yang berlaku ke atas anaknya dan menganggap ia sebagai ketentuan Ilahi.

"Dia (Azman) seorang yang baik dan sering kali menghubungi adik beradik lain untuk bertanya khabar.

"Saya terima dan bersyukur segala-galanya berjalan dengan lancar dan arwah selamat dikebumikan," katanya kepada pemberita ketika ditemui di kediamannya di Kampung Pelunggul, Melor di sini, malam ini.

Terdahulu, jenazah Allahyarham dibawa pulang dari Lubnan menggunakan pesawat Charlie C-130 dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebelum dibawa ke Pangkalan Udara TUDM Subang, dan kemudian diterbangkan ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di sini.

Jenazah disembahyangkan di kediaman keluarganya di sini, sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Tegayung, Melor, kira-kira 9 malam.

Turut hadir memberi penghormatan ialah Panglima Dua Divisyen, Mejar Jeneral Datuk Mohd Shukuri Ahmad; Asisten Ketua Staf TUDM, Mejar Jeneral Datuk Kamarulzaman Mohd Othman; Panglima Briged Kelapan Infantri, Brig Jeneral Datuk Azmy Yahya; dan pegawai-pegawai kanan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Azman, 34, anggota Batalion Malaysia 850-2 (MALBATT 850-2), meninggal dunia kira-kira jam 10.45 pagi (waktu tempatan) Sabtu lalu di Hospital Naqoura. 

Allahyarham dilaporkan tidak sedarkan diri secara tiba-tiba ketika bertugas di Kem UNP 2-1, Kem Marakah, Lubnan dan menerima rawatan awal di Hospital Level 1 MALBATT sebelum dirujuk ke Hospital Naqoura, setelah masih tidak sedarkan diri.

Allahyarham yang pernah bertugas di Rejimen 11 Gerak Khas di Kem Sungai Udang, Melaka meninggalkan balu, Fatimah Senik, 32, dan tiga orang anak berumur antara 3 hingga 7 tahun. Credit Bernama

0 Response to "Sayu : Ibu gembira dapat tatap wajah anak buat kali terakhir "

Catat Ulasan