7 Gambar Sedih : Suka duka hari pertama Sekolah di Manek Urai

Kuala Krai : Keadaan serba kekurangan tidak mematahkan semangat kira-kira 200 murid Sekolah Kebangsaan Manek Urai untuk memulakan hari pertama persekolahan mereka.

Dengan berseluar trek, berbaju T, berselipar jepun, tanpa buku mahupun beg galas, mereka mula tiba ke sekolah pada pukul 7.20 pagi dengan dihantar ibu bapa walaupun jalan ke sekolah masih lagi berlumpur.








Walaupun sekolah itu masih tidak dapat beroperasi dengan sempurna kerana belum mempunyai peralatan lengkap, beberapa ibu bapa turut hadir bagi mendaftar persekolahan anak-anak mereka secara manual.

Muhammad Qafari Aminarosnawi, 11, dari Kampung Manek Urai Lama berkata walaupun tiada pakaian seragam lengkap namun ia tidak menjadi masalah buat dirinya untuk memulakan sesi persekolahan hari ini.

"Saya ke sekolah hari ini nak jumpa balik kawan-kawan yang dah lama tak jumpa, juga nak jumpa guru-guru sebab baru ni cuti panjang," katanya yang turut melahirkan rasa sedih melihat sekolahnya yang masih dalam keadaan berlumpur dan mengenangkan pakaian dan peralatan sekolah yang telah dihanyutkan banjir.

Anak ketiga daripada empat itu yang kini merupakan pelajar tahun lima adalah antara mangsa lebih 500 mangsa banjir yang terperangkap di tingkat tiga sekolah berkenaan yang dijadikan pusat pemindahan banjir pada bulan lepas.

Sementara itu, guru besar sekolah tersebut Yusof Ismail berkata, pihaknya telah menerima sebanyak 500 buah kerusi dan meja plastik sebagai bantuan awal daripada Jabatan Pendidikan Kelantan, semalam.

"Sesi persekolahan berjalan seperti biasa dan proses pengajaran dan pembelajaran akan dilakukan dengan menggunakan peralatan yang sedia ada".

Yusof berkata, sekolah berkenaan mempunyai lebih 400 murid namun berbangga dengan kehadiran hari ini memandangkan ramai yang masih trauma dengan bencana tersebut. Mstar

0 Response to "7 Gambar Sedih : Suka duka hari pertama Sekolah di Manek Urai "

Catat Ulasan